Tips om rugklachten te voorkomen

Een veel voorkomend probleem onder jongeren is het hebben van rugklachten. Steeds vaker zien dokters en artsen jongeren tussen 14 en 18 jaar langskomen voor een behandeling om eindelijk eens van de rugpijn af te komen. De meest voor de hand liggende reden hiervan is de te zware schooltassen. Vandaag de dag moeten kinderen tijdens school niet alleen veel boeken meenemen, maar ook een laptop. Dit maakt een rugzak nog zwaarder dan dat het al was. Doordat rugpijn zo’n grote rol speelt in onze samenleving geven wij je graag tips over hoe je rugklachten kan voorkomen. Lees snel verder en wie ga jij straks weer zonder klachten naar school! 

Alle tips op een rij 

Het is inmiddels algemeen bekend dat rugklachten niet alleen worden veroorzaakt door een slechte zithouding, maar ook door het dragen van te zware tassen. Door alle onderstaande tips op te volgen verminder je het risico op rugpijn aanzienlijk: 
 

1. Verminder de inhoud 

Tegenwoordig moeten tassen zo groot mogelijk zijn, zodat we veel verschillende spullen tegelijk mee kunnen nemen. Hierbij kan je denken aan een laptop, boeken, portemonnee, make-up en etenswaren. Door alle deze spullen wordt een tas al gauw onnodig zwaar. Laat dus eens de spullen die je niet nodig hebt thuis om je tas lichter te maken.  
 

2. Schaf een goede tas aan 

Er zijn inmiddels ontzettend veel tassen op de markt gebracht. Hierbij moet je niet alleen denken aan de mooiste kleuren en patronen, maar ook aan de diverse modellen. Zo zijn er vandaag de dag handtassen, rugzakken en schoudertassen. Toch zijn niet al deze tassen goed voor jouw rug. Om te voorkomen dat je last krijgt van rugklachten is het belangrijk om een tas te nemen met brede platte banden. Hierbij geldt dat hoe breder de band, hoe beter voor je rug. Dankzij deze brede banden wordt het gewicht immers beter verdeeld. Een goed voorbeeld hiervan is de Dakine rugtas

3. Wissel de manier van dragen af 

Vandaag de dag zijn er veel tassen te vinden die je gemakkelijk op meerdere manieren kunt dragen. Deze multifunctionele tassen kan je bijvoorbeeld met een lange band van schouder tot heup dragen of juist met een kort bandje op je arm. Door de vele manieren waarop je een tas kan dragen, is het mogelijk om constant je houding te veranderen. Door regelmatig af te wisselen krijgen je schouders en rug afwisselend rust. Ondanks dat deze tassen beter zijn voor je gezondheid, kiezen de meeste mensen hier liever niet voor. Dit komt doordat deze tassen niet echt modieus zijn.  

4. Kies voor een rugzak 

Veel mensen lopen het liefst met een handtas. Dit is niet zo vreemd aangezien deze tas er niet alleen ontzettend stijlvol uitziet, maar ook gemakkelijker mee te nemen is. Toch is deze tas niet vriendelijk voor je rug. Het gewicht in een handtas wordt niet goed verdeeld, waardoor je al snel uren met een zware tas rondloopt. Om jouw rug meer rust te geven kan je dan ook het beste voor een rugtas kiezen. De Healthy Back Bag is hierbij een uitstekende keuze. Deze rugtas heeft een kleine druppelvorm en geeft jouw outfit hierdoor een minimalistische uitstraling. Desondanks blijven handtassen mooier, maar is het echt de pijn waard?  

Ren naar de tassenwinkel 

Door al onze tips op te volgen, zal je merken dat jouw rugklachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ren dus snel naar jouw dichtstbijzijnde tassenwinkel en laat je inspireren door de verschillende mogelijkheden. Een comfortabele tas is namelijk de eerste stap naar een leven zonder rugpijn. Ga jij voor een ergonomische rugzak of toch liever voor een stijlvolle schoudertas? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *